Leerecosystemen in Vlaanderen

In Vlaanderen ontstaan en groeien op tal van plekken inspirerende leerecosystemen. Sommige zijn nog pril, andere zijn al wat steviger geworteld. Het doel van al deze leerecosystemen is overal dezelfde: mensen in hun omgeving de kans bieden om hun passie te ontdekken en hun talenten te ontwikkelen, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Ze vinden er goesting om te leren en haken aan bij een leven lang leren.  

Europa WSE ondersteunt deze projecten via twee oproepen:

  • Fase 1 - oproep 66: Een beginnend partnerschap krijgt middelen om de lokale context en actoren actief te verkennen, samen een doelstelling te formuleren en zich te organiseren als een effectief netwerk.
  • Fase 2 - oproep 65:  Het netwerk krijgt middelen om het leerecosysteem in de praktijk te brengen. Jong en oud krijgen toegang tot diverse en toegankelijke leercontexten waarbinnen zij hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.  

Op deze pagina vind je per provincie een overzicht van de projecten die we ondersteunen. Aarzel niet om naar hen uit te reiken met een vraag tot samenwerking en/of informatie.

Heb je interesse om een project in te dienen en zelf een leerecosysteem vorm te geven? Bekijk dan zeker eerst onderstaande projecten. Nieuwe projecten worden enkel goedgekeurd wanneer ze aanvullend zijn op vlak van doelstelling en/of gebied. Dit betekent dat in regio’s waar al veel projecten actief zijn, eerst wordt aangestuurd op samenwerking met bestaande projecten. Alleen als kan worden aangetoond dat de doelstelling en/of het beoogde gebied van een nieuw project voldoende anders is, kan een nieuw project worden gestart. Dit moet gemotiveerd worden in de projectaanvraag.

West-Vlaanderen

kaart West-Vlaanderen

 

Kanjer | Ieper

Project 

Kanjer. Prikkel je talenten. 

Partners 

Lokaal bestuur – Zorgnetwerk Ieper, Argos vzw, Vondels vzw, CAW Centraal West-Vlaanderen, De Groene Kans/Werkperspectief, het Huis van het Leren en het Yper Museum.  

In ‘t kort 

KANJER bouwt aan een leerecosysteem dat lokale talenten ontdekt, leerdrempels verlaagt en burgers verbindt met elkaar en met het leeraanbod. Zo versterken we veerkracht in een veranderende samenleving.

KANJER maakt non-formele leerkansen toegankelijk voor iedereen, met extra aandacht voor mensen in een kwetsbare positie. We zoeken actief naar manieren om leerdrempels te verlagen zodat niemand uitgesloten wordt.

De brugfiguur van leren speelt hierin een sleutelrol. Als netwerkmakelaar verbindt de brugfiguur burgers met leeractiviteiten en stimuleert leren van en met elkaar.

KANJER versterkt het bestaande leerlandschap, de zogenaamde Kanjerplekken, én ondersteunt de ontwikkeling van nieuw aanbod waar nodig. Daarbij zetten we in op samenwerking met partners, organisaties en lokale talenten.

Tot slot neemt KANJER een signaalfunctie op: we brengen noden en trends in kaart en delen deze inzichten met relevante actoren.

Locatie 

Ieper 

Fase 

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) 

Meer weten? 

Contact 

info@kanjerieper.be  

Aster | Poperinge

Project 

Aster 

Partners 

De Lovie, Groep INTRO vzw, Stad Poperinge, Avansa Oostende-Westhoek, Vives, Ligo Brugge-Oostende-Westhoek  

In ‘t kort 

Aster focust enerzijds op het verbinden van sociaalrelevante organisaties om via samenwerkingen een groot bereik te bekomen. Anderzijds worden via die samenwerkingen (leer)activiteiten op poten gezet die zonder dit project niet mogelijk zouden zijn. Zo wordt er op een toegankelijke en ongedwongen manier ruimte gegeven aan levenslang en levensbreed leren, binnen levensechte contexten. Aster maakt werk van een samenleving die niet op zichzelf terugplooit, maar waarin iedereen iets kan betekenen vanuit zijn of haar talent. 

Locatie 

Poperinge 

Fase 

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) 

Meer weten? 

https://www.facebook.com/profile.php?id=61551235419126  

Contact 

loes.goudeseune@poperinge.be  

Flow | Zuid West-Vlaanderen

Project 

Flow 

Partners 

Quindo, De Stuyverij, Jongerenatelier Kortrijk, Avansa Mid- en Zuidwest, Chemisch Circus 

In ‘t kort 

Op speelleerplekken (bv een atelier, een keuken, radio en podcaststudio, …) kunnen mensen terecht om zich spelenderwijs te ontwikkelen. Al doende wordt kennisgemaakt met allerlei technieken en werkvormen en bouwen ze hun sociaal kapitaal op. Een focus ligt op het toegankelijk maken van deze plekken voor schoolverlaters en laaggeschoolde werkzoekenden.  

Locatie 

Zuid-West-Vlaanderen  

Fase  

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2)  

Meer weten? 

https://www.quindo.be/flow

Contact 

broos.claerhout@quindo.be 

't WERKT | Brugge

Project 

't WERKT

Partners 

Labland, Avansa Brugge, De Republiek Stadmakers, stad Brugge 

In ‘t kort 

In verschillende wijken van Brugge worden zorgen en interesses over ruimtegebruik en wonen aangegrepen om inwoners op een actieve manier en in de directe omgeving van hun eigen huis of wijk kennis te laten maken met nieuwe ideeën en technieken wat betreft toekomstbestendig wonen in de stad.   

Locatie 

Brugge  (Sint-Gillis, Sint-Pieters en Zeebrugge) 

Fase  

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) 

Meer weten? 

https://www.twerktbrugge.be

Contact 

saar@labland.be  

Aardig gegrond | Midwest

Project 

Aardig gegrond 

Partners 

Gezonde Buurt (CM), Hoeve Autartika, Avansa Mid- en Zuidwest, De Stuyverij 

In ‘t kort 

Een hecht netwerk van organisaties wil inwoners van de regio Midwest – ook wel de groentetuin van West-Europa genoemd - kansen bieden om zich te ontwikkelen in de eigen landelijke omgeving. Naast persoonlijke ontwikkeling wil het netwerk ook actief werk maken van het mentaal welzijn van inwoners en ervoor zorgen dat mensen opnieuw geconnecteerd worden met zichzelf en elkaar. Bijzondere aandacht is er voor landbouwers.  

Locatie 

Midden van West-Vlaanderen (de Midwest)   

Fase  

Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1)
Dit project ontvangt geen verdere financiering uit het Europees Sociaal Fonds in een tweede fase.

Meer weten? 

https://avansa-mzw.be/projecten/aardig-gegrond 

Contact 

maarten.vanhee@avansa.be 

Oost-Vlaanderen

Kaart Oost-Vlaanderen

Samen talent en ervaring mondig en mogelijk maken (STEMM) | Stad Gent

Project 

Samen talent en ervaring mondig en mogelijk maken (STEMM) 

Partners 

EQUALITY//Research­Collective HOGENT, Voices That Count, VOLUIT, PCGS (Psychiatrisch Centrum Gent-Sleidinge), Trefpunt

In ‘t kort 

Iedereen heeft talenten en interesses. Ook wie meer kwetsbaar is, bijvoorbeeld omwille van een beperking of een psychiatrische aandoening. Dit netwerk van organisaties wil samen met hen een comfortzone creëren waarbinnen deze talenten gezien worden en kunnen groeien. 

Locatie 

Stad Gent 

Fase  

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2)

Meer weten? 

https://onderzoek.hogent.be/Projecten/samen-talent-en-ervaring-mondig-en-mogelijk-maken-fase-2

Contact 

marianne.schapmans@hogent.be 

COLLE | Stad Gent

Project 

COLLE

Partners 

De Transformisten, Labo vzw, Mpact, Gents Milieufront, Wij Delen vzw, Compagnie Cordial

In ‘t kort 

Maatschappelijk en zeker bij meer kwetsbare inwoners is er een nood om spullen langer te kunnen gebruiken of om materiaal te delen. Noodzaak en engagement vormen aanleiding tot het verbinden van deel- en herstelinitiatieven waar mensen al doende kennis maken met nieuwe ideeën en technieken.   

Locatie 

Stad Gent (Dampoortwijk en Brugse Poort) 

Fase  

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2)

Meer weten? 

https://detransformisten.be/projecten

Contact 

katrien@detransformisten.be 

Corri d'Or | Gentbrugge

Project 

Corri d'Or

Partners 

Sportaround, Ghent Basketball, Meneer de Leeuw, Skateboard Academy, Artevelde Hogeschool, LEJO Gent & rand, LouisLou

In ‘t kort 

Jongeren transformeren de ruimte onder het E17-viaduct in Gentbrugge tot een urban sport- en experimenteerplek. De braakliggende zone onder het viaduct biedt een blanco canvas waar jongeren, ondersteund door een netwerk van organisaties, samen kunnen experimenteren en hun talenten leren kennen en ontwikkelen.  

Locatie 

Gentbrugge 

Fase  

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2)

Meer weten? 

https://www.sportaround.be/zotte-projecten/corridor 

Contact 

dries@sportaround.be  

Wetters Weefsel | Wetteren

Project 

Wetters Weefsel

Partners 

Homaar Wetteren, Arktos Wetteren, vzw Pluk 9230, Fiola Wetteren

In ‘t kort 

Wetters Weefsel bouwt aan een leerecosysteem waarin kinderen, jongeren en jongvolwassenen hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Door kansen te creëren voor persoonlijke groei en betekenisvolle ontmoeting, versterken we jonge Wetteraars in hun zoektocht naar verbinding - met zichzelf, met anderen, met de natuur en met de samenleving. Zo (her)ontdekken ze hun kwaliteiten en de rijkdom van verbinding en nemen ze sterker hun plaats in de samenleving.

Locatie 

Wetteren 

Fase  

Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1)

Meer weten? 

/

Contact 

tineke@homaar.be  

Foodways | Stad Gent

Project 

Foodways 

Partners 

Timelab, Hwaiting vzw, Smissenbroek, Alice down the rabbit hole, …  

In ‘t kort 

Eten doen we allemaal. Vanuit een nieuwsgierigheid naar voeding  en de vragen die mensen zich hierover stellen, wil dit netwerk van makers contexten bieden waarbinnen mensen al doende leren en verborgen talenten ontdekken. Aandacht gaat naar culturele eigenheid, naar de eenvoud van koken met de handen en naar innovatieve technieken op vlak van gezondheid en productie van voeding.  

Locatie 

Stad Gent met randgemeenten en agrarisch achterland  

Fase  

Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) 
Dit project ontvangt geen verdere financiering uit het Europees Sociaal Fonds in een tweede fase.

Meer weten? 

Contact 

evi@timelab.org    

EYWA | Stad Gent

Project 

EYWA 

Partners 

BlinkOut, LETS Vlaanderen vzw, Arteveldehogeschool, Co-Searching 

In ‘t kort 

Een netwerk van safe learning spaces biedt kansen aan wie meer kwetsbaar is om hun talenten te ontdekken en zingeving te ervaren. Een specifieke focus wordt gelegd op mensen die langdurig werkloos zijn. Het netwerk wil voor hen een tussenruimte creëren om zonder druk van tewerkstelling nieuwe dingen te proberen zodat werken op een dag weer mogelijk is.  

Locatie 

Stad Gent en deelgemeenten 

Fase  

Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) 
Dit project ontvangt geen verdere financiering uit het Europees Sociaal Fonds in een tweede fase.

Meer weten? 

Contact 

natalie@blinkout.be; karen@blinkout.be

Jong in erfgoed | Sint-Niklaas

Project 

Jong in erfgoed 

Partners 

Pigmento, Textielstudio Kristin Van Passel, Stedelijke Academie voor Schone Kunsten (Sint-Niklaas), Sasha Tylzanowski (circulair ambassadeur) 

In ‘t kort 

Het erfgoed van Sint-Niklaas als een bloeiende textielindustrie  wordt aangegrepen om een diversiteit aan praktijkgerichte leerervaringen te verbinden via welke mensen kennis kunnen maken met de textielgeschiedenis maar ook met nieuwe technieken en innovatie op dit vlak. Vanuit grondstoffen wordt een brug gebouwd naar landbouw via welke weer andere kansen vorm krijgen om al doende interesses en talenten te ontdekken.  

Locatie 

Sint-Niklaas 

Fase  

Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) 
Dit project ontvangt geen verdere financiering uit het Europees Sociaal Fonds in een tweede fase.

Meer weten? 

Contact 

pigmentovzw@gmail.com 

Antwerpen

Kaart Antwerpen

De Aanstekerij | Mechelen

Project 

De Aanstekerij: 'Waar nieuwe leergoesting ontbrandt' 

Partners 

BlinkOut vzw, Emmaüs, Genereus, Natuurpunt  

In ‘t kort 

De Aanstekerij is een leerecosysteem in en rond Mechelen dat zich engageert om jongeren en (jong)volwassenen met een kwetsbaarheid een veilige én inspirerende ervaring te bezorgen. Via activiteiten rond ambachten, immaterieel erfgoed en natuur ontsteken we de leervonk. Deze vonk wakkeren we verder aan via een omlijnd leerpad dat zelfinzicht versterkt en actieve participatie stimuleert.

Locatie 

Mechelen 

Fase  

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) 

Meer weten? 

https://blinkout.be/de-aanstekerij

Contact 

liesbet@blinkout.be 

SPRKL | Antwerpen-Noord

ProjectSPRKL
PartnersArktos, City Pirates Foundation, Stad Antwerpen, GATAM, AdUcAntwerp
In ‘t kortSPRKL is een psychofysisch en educatief trainingsprogramma waar mensen uitgedaagd worden hun talenten te ontdekken en zich vanuit die kracht te oriënteren in de samenleving. Gebrek aan zelfkennis, zelfvertrouwen en zelfsturing hebben bij onze deelnemers soms een negatieve impact op hun attitudes en in het verlengde daarvan ook op hun sociale uitkomsten (school, werk, relaties,…). SPRKL wil, vanuit lichaamswerk en mentale capaciteitsopbouw, werken aan het eigen bewustzijn en de interactie met het sociale weefsel dat de hen omkadert. Eigenaarschap, empowerment en verbinding vormen hier doorheen de rode draad. Sport biedt hiervoor een ideale leeromgeving.
LocatieAntwerpen-Noord
FaseExperimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2)
Meer weten?/
Contactademey@arktos.be

Regio in transitie | Turnhout

Project 

Regio in Transitie: Samen CircuLeren, met Hert, Hoofd en Handen 

Partners 

Blenders, WEB, Stad Turnhout, Stroom, deRUIMTE, Open Manufacturing Campus, stripgids 

In ‘t kort 

In levensechte leercontexten ontdekken mensen hoe zij kunnen bijdragen aan de circulaire transitie vanuit hun eigen passies. Ze ontdekken talenten en ontwikkelen (nieuwe) circulaire vaardigheden waarbij ze hun leren in eigen handen nemen. Specifieke aandacht gaat naar intergenerationeel en intercultureel leren. 

Locatie 

Turnhout en omgeving 

Fase  

Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) 
Dit project ontvangt geen verdere financiering uit het Europees Sociaal Fonds in een tweede fase.

Meer weten? 

Contact 

jan.vanlaer@blenders.be 

Vlaams-Brabant en Brussel

Kaart Vlaams brabant

Streamlines | Brussel (Anspachlaan)

Project 

Streamlines  

Partners 

Growfunding, Ancienne Belgique, Jeugdhuizen Ondersteuning Brussel, Muntpunt, Entree, Timiss, Tweeperenboom, Kalakuta

In ‘t kort 

Samen met jongeren wordt een nieuw informeel leerecosysteem in Brussel ontwikkeld. Het initiatief wil jonge creatievelingen laten groeien door middelen zoals financiering, ruimte en expertise te bundelen. Gebaseerd op praktijkgericht leren biedt het ecosysteem talenten de kans om te bloeien en bij te dragen aan het sociaal-culturele landschap van Brussel.

Locatie 

Brussel (omgeving Anspachlaan) 

Fase  

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2)

Meer weten? 

https://growfunding.be/nl/posts/73 

Contact 

marga@growfunding.be  

LLES is more | Leuven

Project

LLES is more

Partners

maakleerplek, cas-co vzw, Centrum voor Economische Ongehoorzaamheid, Maakbaar Leuven, Atelier Circuler, De Drukkerij, Campus Corso, werecircle, Edushakers vzw, Stad Leuven, UCLL

In 't kort

Op verschillende plekken in Leuven komen inwoners in contact met nieuwe ideeën en technieken. LLES brengt deze initiatieven voor niet-formeel leren in Groot-Leuven samen. Onder het motto "LLES is more" delen we kennis en stimuleren we doorverwijzing tussen partners. Zo bouwen we aan een duurzaam netwerk van solidaire, gastvrije en circulaire leercommunities. klaar om te groeien in een veranderlijke wereld en actief bij te dragen aan de maatschappij van de toekomst.

Locatie

Leuven

Fase

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2)

Meer weten?

/

Contact

lisa.vanhaeren@lles.be

De Zwerm-LES | Tienen

Project 

De Zwerm-LES  

Partners 

De Wissel, Samana, SAAMO Vlaams-Brabant, Begeleid wonen Tienen, stad Tienen

In ‘t kort 

De Zwerm-LES is een stadsbreed leerecosysteem waarin partners samen met burgers bouwen aan warme, zorgzame netwerken. Vanuit talent en goesting versterken we sociale verbondenheid en stimuleren we mensen om hun engagement om te zetten in actie.

Locatie 

Tienen en deelgemeenten 

Fase  

Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1)

Meer weten? 

/

Contact 

mathias.beghin@wissel.be  

Leerecosysteem Pleisterplekken | Heverlee

Project 

Leerecosysteem Pleisterplekken | Heverlee

Partners 

Institute for the Future (KULeuven), Woon- en zorgcentrum Annuntiaten, LDC In den Rozenberg, LDC Ruelenspark, Avansa Oost-Brabant, Abdij van 't Park

In ‘t kort 

Samen met buren een veerkrachtige, zorgzame, lokale samenleving en economie creëren waarin
iedereen een waardige plek heeft en de innerlijke kracht voelt om vanuit individuele en 
gemeenschappelijke passies en talenten bij te dragen aan een duurzamere toekomst.

Locatie 

Heverlee 

Fase  

Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1)

Meer weten? 

/

Contact 

annemie.vandamme@kuleuven.be; valerie.carrette@kuleuven.be 

Limburg

Kaart Limburg

Regina Mundi | Genk

Project 

Regina Mundi  

Partners 

Stad Genk, Campus O3, GA voor kunst, Katholieke Centrumscholen Genk, De Apenstaart vzw, Integro zw 

In ‘t kort 

De toekomstige bewoners van de Regina Mundi site in Genk-Centrum bundelen de krachten om in te zetten op talentontwikkeling als een hefboom om Genkenaren te empoweren. Een specifieke focus ligt op het aanwakkeren van leergoesting bij kinderen en jongeren vanuit vier talentdomeinen: het artistieke, het sociale, het sportieve en het technologische. Er wordt gewerkt op drie niveaus van talentontwikkeling: (1) zien doen, (2) samen doen en (3) zelf doen. Via geïnspireerd raken en dingen samen uitproberen, worden jongeren gestimuleerd om zelf steeds meer eigenaarschap op te nemen voor hun eigen leerproces.   

Locatie 

Genk (centrum) 

Fase  

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) 

Meer weten? 

Contact 

nele.balis@genk.be 

OpUnDi | Genk Noord

Project 

OpUnDi (Open University of Diversity) 

Partners 

Stad Genk, LABIOMISTA / Studio Koen Vanmechelen, Groep Intro 

In ‘t kort 

Een levend leerecosysteem verbindt drie fysieke leercontexten: LABIOMISTA, de wijken Zwartberg en Nieuwe Kempen en EducaThor/T2-Campus. Elke leercontext heeft zijn eigenheid. LABIOMISTA vertrekt vanuit kunst, T2 vanuit techniek en de buurt vanuit de samenleving. Vanuit samenwerking tussen de contexten krijgen nieuwe initiatieven vorm via welke buurtbewoners en bezoekers hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Aandacht is er voor het verbinden van gesegregeerde groepen in de gemeenschap. Vanuit de erkenning dat elk talent waarde heeft wordt gebouwd aan een duurzame leefgemeenschap in de wijk Zwartberg/Nieuwe Kempen.  

Locatie 

Genk Noord (Zwartberg en Nieuwe Kempen) 

Fase  

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) 

Meer weten? 

https://www.labiomista.be/opundi-genk  

Contact 

petra@koenvanmechelen.be 

T2 Thor | Genk

Project 

T2 Thor Genk 

Partners 

T2, SyntraPXL, VDAB, Stad Genk, KRC Genkt, Energyville, FacThory (Agoria/Sirris), Stebo vzw 

In ‘t kort 

In dit leerecosysteem werken hoogtechnologische partners, zoals EnergyVille, T2-campus en FacThory, samen met partners die nauw verweven zijn met de wijken Waterschei en Nieuw-Texas (ook wel de cité genoemd in de volksmond). Door aansluiting te zoeken bij interesses en vragen van inwoners wil men mensen in de context van de eigen leefomgeving laten kennismaken met nieuwe evoluties omtrent energie en techniek. Op die manier wil men de goesting om hierover te leren aanwakkeren. 

Locatie 

Genk (Waterschei en Nieuw-Texas) 

Fase  

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2)

Meer weten? 

Contact 

Jo.leurs@syntrapxl.be  

KLOOZ | Borgloon

Project 

KLOOZ 

Partners 

KLOOZ vzw, Link in de Kabel, Stad Borgloon, PIBO, Biejke, Pentagoon, IN-Z 

In ‘t kort 

Klooz is een inclusief en divers leerecosysteem voor Haspengouw (Borgloon, Tongeren, Wellen en Heers). Dit pioniersproject streeft naar verhoogde welvaart en welzijn door de rijke geschiedenis van de streek te combineren met technologische en streekgebonden innovatie. Klooz biedt ruimte voor leren en experimenteren, waardoor deelnemers kunnen groeien in zelfontplooiing en ondernemerschap. De kloostersite in Borgloon fungeert als een veilige leer- en broedplek voor intergenerationeel, cross-sectoraal en inclusief leren. 

Locatie 

Borgloon 

Fase  

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) 

Meer weten? 

https://www.klooz.be/  

Contact 

nele@klooz.be 

Leerecosysteem Pelt | Noord-Limburg

Project 

Leerecosysteem Pelt  

Partners 

Welzijnsregio Noord-Limburg, VDAB, SyntraPXL, Gemeente Pelt,  

In ‘t kort 

Een dynamisch en krachtig leerecosysteem voor iedereen in Noord-Limburg, in het bijzonder voor mensen met een grotere afstand tot leren, waarbij de focus ligt op techniek/repair, zorg en digitalisering. Samen met regionale organisaties creëert men er initiatieven die verder gaan dan de werking van elke organisatie afzonderlijk. Men wil er mensen oriënteren, stimuleren, laten leren door te doen en verbinden. Ontdek hier de kracht van Noord-Limburg.  

Locatie 

Noord-Limburg 

Fase  

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) 

Meer weten? 

Contact 

katja.craeghs@syntrapxl.be 

Beringen Talentenstad | Beringen

Project 

Beringen Talentenstad 

Partners 

Arktos, Stad Beringen, Oasis vzw – Buurtbar, SAAMO, Spectrumcollege Beringen 

In ‘t kort 

Beringen wil dat élke Beringenaar zijn talenten kent en kan inzetten: in een job, een maatschappelijk engagement, om anderen te versterken of in functie van persoonlijke ontwikkeling. Op de Lutgartsite zetten bewoners tal van acties op via welke inwoners nieuwe dingen kunnen proberen om zich bewust te worden van hun talenten. Talentencoaches helpen mensen bij het ontdekken van hun talenten en zoeken mee naar manieren om ze in te zetten.  

Locatie 

Beringen (Lutgartsite en omgeving) 

Fase  

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2) 

Meer weten? 

https://www.beringentalentenstad.be/  

Contact 

vvanstechelman@arktos.be  

Groeistroom Maasland | Maasmechelen

Project 

Groeistroom Maasland 

Partners 

UC Limburg, Beweging.net, Qrios, Gemeente Maasmechelen 

In ‘t kort 

Ontdek Leereco Maasland, een innovatief hybride leerecosysteem dat levenslang leren in de regio Maasland bevordert. Met een specifieke focus op het faciliteren van leermobiliteit, het benutten van diversiteit en het aanpakken van de maatschappelijke uitdaging van ongekwalificeerde uitstroom, wordt de leergoesting in de regio aangewakkerd en gestimuleerd. Het leerecosysteem komt tot leven in realistische leercontexten in de gemeente Maasmechelen, waar iedereen de kans krijgt om te groeien en te schitteren. 

Locatie 

Maasland (Maasmechelen) 

Fase  

Experimenteren met het in de praktijk brengen van een leerecosysteem (fase 2)

Meer weten? 

Contact 

mieke.creemers@ucll.bekatrien.goossens@ucll.beellen.muller@ucll.be

Arttuur | Heusden-Zolder

Project 

Arttuur

Partners 

Art 27, Architecten Jacobs-Sneyers, Sint-Annahof & Vrienden Zorgboerderij, Radio Benelux, Buena Bista! Social Club, Gody Boyon, Janne Landuyt

In ‘t kort 

Dit leerecosysteem is ontworpen om de veerkracht van burgers te versterken door middel van natuur en kunst. Door deze levensechte contexten en de onderlinge kruisbestuiving, krijgen mensen meer eigenaarschap over hun eigen, unieke (leer)weg. Natuur- en kunstbeleving dienen als krachtige hefbomen voor meer inzicht, leergoesting en zelfbewustzijn. Ontdek je volle potentieel om zo ten volle te bloeien! 

Locatie 

Heusden-Zolder 

Fase  

Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) 
Dit project ontvangt geen verdere financiering uit het Europees Sociaal Fonds in een tweede fase.

Meer weten? 

https://www.arttuur.be/

Contact 

artikel27@telenet.be 

ErfgoedLES | Haspengouw

Project 

ErfgoedLES

Partners 

Herita, VDAB, Gemeente Heusden-Zolder 

In ‘t kort 

Dit leerecosysteem brengt maatschappelijke en erfgoednoden samen op prikkelende erfgoedlocaties die aanzetten tot leven, leren en werken. Erfgoedsites worden op een vernieuwende manier geactiveerd en brengen mensen van alle leeftijden en achtergronden met elkaar in contact, met een focus op het intergenerationele en interculturele aspect. Door erfgoed worden oude en nieuwe verhalen verbonden en worden erfgoedplekken ontwikkeld tot betekenisvolle werk-, leer- en leefomgevingen. 

Locatie 

Haspengouw (Heers) 

Fase  

Netwerk vormen en scope bepalen (fase 1) 
Dit project ontvangt geen verdere financiering uit het Europees Sociaal Fonds in een tweede fase.

Meer weten? 

Contact 

caroline.geerts@herita.be